dimecres, 16 de desembre del 2020

El joc infantil, tercer article del Tris Tras al Reclam

El tercer article de la col·laboració del CDIAP Tris Tras de Sant Tomàs amb la revista Reclam, en la secció "Papis i mamis" sobre temes d'interès relacionats amb els infants, es va publicar el 10 de desembre. En aquest cas l'autora és la pedagoga Mercè Erra i tracta sobre el joc dels nens i nenes. Us el reproduïm a continuació.



El joc infantil


El joc ha estat present al llarg de la història, en totes les cultures i es practica al llarg de la vida. Jugar és un dret fonamental dels infants.

És molt important pel seu creixement, estimula les habilitats cognitives i permet que es desenvolupin emocionalment i socialment i potencia la seva imaginació i capacitat creativa. És una font d’aprenentatge.

Tot jugant. l’infant explora, coneix el seu entorn i s’hi relaciona, en gaudeix i aprèn a resoldre problemes.

Els primers anys de vida, els nadons descobreixen el món a través dels sentits, el moviment i la interacció; és el joc funcional, que consisteix a repetir una i vegada i una altra una acció pel pur plaer d’obtenir el resultat immediat. És l’hora d’experimentar. També són molt importants els jocs de falda i les estones de complicitat explicant contes, que esdevenen moments màgics.

A partir de 2 anys representen accions de la vida real. És quan els infants es transformen en un personatge, fan veure que són algú altre i utilitzen qualsevol objecte per fer-ho, per exemple, quan l’escombra es converteix en un cavall. És el joc simbòlic. A partir dels 6 anys s’inicien amb el joc de regles.

Observant el joc es pot valorar el progrés i l’evolució de l’infant, es poden identificar possibles dificultats i incidir-hi precoçment.

Per jugar es necessiten ganes i imaginació. No cal tenir ni comprar moltes joguines, les podem construir amb materials casolans o reciclats i que l’infant investigui i creï, per exemple, a partir d’una capsa de cartró o d’una tela.

Compartir temps de joc amb els vostres fills és el millor regal. Junts, aprendreu i enfortireu vincles afectius.


Mercè Erra Pallarols
Pedagoga del CDIAP Tris Tras