dimecres, 15 de gener del 2020

Nous tallers de robòtica inclusiva al Centre Ocupacional de Calldetenes

Aquest mes de gener al Centre Ocupacional Sant Tomàs de Calldetenes s’han tornat a iniciar els tallers de robòtica educativa inclusiva de la mà d’Aprentik, amb cinc nous grups pel 2020.

Les primeres activitats de robòtica educativa inclusiva per a les persones usuàries del Centre Ocupacional van començar el 2016. Des d’aquell primer tastet ja han passat prop de 4 anys i després de l’experiència es pot afirmar que les propietats de la robòtica són realment profitoses per treballar i millorar infinitat d’aspectes, tant motrius com intel·lectuals.

 

Els tallers es fan de manera trimestral els divendres al matí, i consten d’un total de 10 sessions. Hi ha 8 persones usuàries per grup, que compten amb un monitor o monitora d’Aprentik i un treballador o treballadora del centre.

Gràcies a la robòtica inclusiva, el projecte Aprentik-IN permet, a través del joc, la manipulació d’objectes, la planificació d’estratègies, la memorització, el treball de la creativitat... afavorir el benestar emocional, el desenvolupament personal i l’autodeterminació, millorar i crear estímuls, la coordinació motriu-ocular, aprendre a interpretar instruccions gràfiques senzilles i facilitar la interacció, entre d’altres; plantejant uns objectius concrets per a cada usuari o usuària que s’estableixen coordinadament amb els treballadors i les treballadores del centre.

Amb l’experimentació de material divers (des de BeeBot per treballar la lateralitat a realitzar muntatges amb motors i sensors programats a través d’una tauleta, passant per construccions amb mecanismes de Duplo i muntatges mecànics), s’han anat proposant diferents reptes de dificultat ascendent al llarg de les sessions.


Un dels projectes portats a terme, la Selva, va permetre, per exemple, construir diferents muntatges i robots relacionats amb aquesta temàtica: des de cotxes sense motor impulsats per mecanismes bàsics que es van convertir en diferents animals, a un cocodril que obria i tancava la boca gràcies a la incorporació de motor i sensors.


En acabar les sessions, és habitual fer una anàlisi dels resultats i una valoració. Concretament, en les reunions de valoració hi ha la formadora d’Aprentik encarregada d’aquest projecte, Olga Castaño, i les educadores i treballadores del Centre Ocupacional. Després dels tallers finalitzats al desembre la valoració va destacar la satisfacció i motivació de les persones participants, que cadascú expressa a la seva manera, en veure el resultat dels seus muntatges, així com les petites millores que fan alguns d’ells en relació al treball de la motricitat fina per agafar les peces i col·locar-les al lloc corresponent i a l’hora d’entendre on va cadascuna, per exemple.

Altres serveis de Sant Tomàs també gaudeixen de la robòtica inclusiva de la mà de l’empresa Aprentik. A l'escola l'Estel s'ofereix com a extraescolar pera l'alumnat, i al Centre Riudeperes després de la bona acollida dels tallers que Aprentik hi va impartir el 2017 per a les persones usuàries, monitors de l’empresa van formar treballadors i treballadores del centre perquè ells mateixos poguessin impartir les sessions, i això fan des de llavors per a les persones usuàries del servei residencial i d'habitatge, amb el material necessari que van poder comprar gràcies al donatiu d’una família vinculada al centre. A Riudeperes també valoren positivament les sessions, i han pogut constatar un increment de la motivació, l’interès i la curiositat de les persones participants.

Esperem que aquest 2020 la robòtica continuï aportant diversió i aprenentatges a les persones de Sant Tomàs!